Calamiteiten zoals branden, lekkages en medische noodgevallen kunnen grote gevolgen hebben voor de veiligheid van werknemers en de bedrijfsvoering. Hier lees je hoe we ons voorbereiden op calamiteiten, wat we doen tijdens een noodsituatie en hoe we daarna handelen om de impact te minimaliseren en iedereen veilig te houden.

Alarmkaart/bedrijfsnoodplan

In de keet en op alle grote projecten is een alarmkaart aanwezig. Hierop staat: 

  • wie je moet bellen
  • wat je moet doen
  • wie de bedrijfshulpverleners zijn

Zorg ervoor dat je weet waar de alarmkaart hangt en dat je op de hoogte bent van de verzamelplaats, AED, EHBO koffer, brandblusmiddelen etc., zodat je deze snel kunt pakken bij calamiteiten. 

Mocht er toch een calamiteit voordoen dan geldt het volgende:

  • Blijf rustig: Rustig blijven is cruciaal om de situatie goed te kunnen overzien en handelen.
  • Melding van de calamiteit: Informeer onmiddellijk de verantwoordelijke personen en hulpdiensten via de vastgestelde noodnummers.
  • Ontruiming: Volg het ontruimingsplan, gebruik de aangegeven vluchtroutes en begeef je naar de verzamelplaats (Ga niet naar huis!).
  • Noodhulp verlenen: Verleen eerste hulp indien nodig en mogelijk, zonder jezelf in gevaar te brengen.
  • Volg instructies op: Luister naar de aanwijzingen van de hulpverleners en verantwoordelijke personen.

Bel direct, ná het verlenen van eerste hulp, Thijs of de preventiemedewerker over de situatie en laat het onaangetast. Maak foto’s van de situatie en sta geen mensen te woord die niet betrokken zijn.